Retouren & reparatie

Ben je ontevreden over een besteld product? Is je bestelling defect of beschadigd aangekomen of is deze stuk gegaan tijdens normaal gebruik? Heb je een verkeerd product ontvangen? Geen zorgen, wij gaan je helpen. Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, is het belangrijk om eerst het probleem te identificeren om vervolgens met een passende oplossing te komen.

Stap 1: het probleem identificeren

Ik heb een verkeerd product ontvangen

Hoewel we allemaal ons best doen om foutloos te werk te gaan, ontkomen we er niet aan dat er heel soms fouten worden gemaakt in bijvoorbeeld het magazijn. Hierdoor kan het voorkomen dat wij een verkeerd product naar je opsturen. In dat geval zullen wij je een DPD retourlabel sturen, waarmee je kosteloos het verkeerd ontvangen product kunt retourneren. Vervolgens ontvang je van ons het juiste product. Hoe ontvang je van ons een retourlabel? Ga naar stap 2.

Ik heb een defect/beschadigd product ontvangen

Het kan voorkomen dat een pakket tijdens het transport beschadigd raakt. Hiervan kan jij natuurlijk niet de dupe zijn. Wij zullen je dan een DPD retourlabel sturen, waarmee je kosteloos het defecte/beschadigde product kunt retourneren. Vervolgens sturen wij je opnieuw het bestelde product. Hoe zet je dit in werking? Ga naar stap 2.

Het bestelde product bevalt niet of is overbodig geraakt

Heb je een product besteld, die tegenvalt of die je achteraf niet meer nodig blijkt te hebben. Dan kun je gebruik maken van je recht op een zogenaamde afkoelingsperiode (ingaande op de dag van levering). In deze periode heb je een bedenktijd van 30 dagen, waarin je jouw aankoop zonder opgaaf van reden ongedaan kunt maken.

Let op, op de volgende type producten is de gehele afkoelingsperiode niet van toepassing:

  • verzegelde producten waarvan de verzegeling is verbroken;
  • producten die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specifieke wensen van de consument;
  • producten die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
  • producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling is verbroken.
  • producten die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
  • producten die snel verouderen of kunnen bederven;
  • producten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt, waarop de ondernemer geen invloed heeft;
  • audio- en video-opnamen en computersoftware, waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.

Wanneer je een bestelling wilt retourneren, omdat deze niet bevalt of om andere persoonlijke redenen, dan zijn de retourkosten voor jezelf. Je kunt echter wel via ons een DPD retourlabel aanvragen. Nadat wij je retourzending hebben ontvangen en gecontroleerd, zullen wij je aankoopbedrag terugstorten minus € 4,95 voor de retourlabel. Ook kun je er voor kiezen om je bestelling via PostNL, DHL of andere pakketdiensten naar ons te sturen. Hoe kan je jouw retour bij ons aanmelden? Ga naar stap 2.

Mijn product is defect geraakt 

Is een bij ons besteld product defect geraakt tijdens het gebruik? De kans is groot dat je nog recht hebt op garantie. De te volgen procedure verschilt per merk. Met het uitgebreide assortiment dat wij voeren, is het onmogelijk om alle procedures hier te benoemen. Neem daarom eerst contact met ons. Ga naar stap 2.

Stap 2: de oplossing

Het aanmelden van een retour of het aanbieden van een defect product ter reparatie gaat heel eenvoudig. De manier waarop je dat moet doen, hangt af van het feit of je een Xolt account hebt of niet. Kies wat voor jou van toepassing is.

Ik heb een Xolt account

  1. Log in op je klantaccount
  2. Kies voor “Mijn retouren/RMA“.
  3. Selecteer de bestelling, waarvan je één of meerdere artikelen wilt retourneren of aan wilt bieden voor reparatie en klik op Retour.
  4. Vul vervolgens alle velden duidelijk in. Hoe duidelijker de omschrijving, hoe eenvoudiger en sneller de afhandeling. Is er sprake van een beschadiging? Maak hiervan dan een afbeelding en stuur deze met het retourverzoek mee (via Bestand kiezen).
  5. Verstuur het verzoek. Op het moment dat wij jouw verzoek in behandeling nemen, ontvang je een ontvangstbevestiging. Deze ontvang je in je account en op het emailadres wat aan je account gekoppeld is.
  6. Binnen 1 tot 2 werkdagen ontvang je van ons een inhoudelijke reactie.

Ik heb geen Xolt account

  1. Ga naar retourverzoek zonder klantaccount
  2. Log in met je ordernummer van Xolt en geef je emailadres op, waarop je bericht wilt worden over de voortgang van je retourverzoek. 
  3. Vul vervolgens alle velden duidelijk in. Hoe duidelijker de omschrijving, hoe eenvoudiger en sneller de afhandeling. Is er sprake van een beschadiging? Maak hiervan dan een afbeelding en stuur deze met het retourverzoek mee (via Bestand kiezen).
  4. Verstuur het verzoek. Op het moment dat wij jouw verzoek in behandeling nemen, ontvang je een ontvangstbevestiging. Deze ontvang je op het emailadres wat je hebt opgegeven. 
  5. Binnen 1 tot 2 werkdagen ontvang je van ons een inhoudelijke reactie. Hiervan ontvang je updates per email, maar je kunt deze ook inzien door in te loggen op je gastaccount met je emailadres en ordernummer.

Terugbetalingen

Voor het terugstorten van reeds betaalde bedragen (bij vooruitbetalingen) heeft Xolt jouw bankrekeningnummer nodig. Klanten uit België dienen tevens het IBAN en BIC/Swift nummer van hun eigen bank te vermelden. Let op: het rekeningnummer dat je opgeeft voor de terugstorting moet gelijk zijn aan het rekeningnummer waarmee je de betaling aan Xolt hebt gedaan. Dit in verband met eventuele fraude met terugbetalingen. 

Betaalde bedragen worden binnen 14 dagen na ontvangst van retourzending teruggestort.

Retouradres

Xolt B.V. afdeling Service
Rostockweg 5
9723 HG  Groningen

Annuleren

Het annuleren van je bestelling bij Xolt is kosteloos. Maak je annulering schriftelijk of per e-mail aan Xolt kenbaar. De snelste weg is via info@xolt.nl. Wanneer je bestelling nog niet is verzonden, dan hoef je verder niets meer te doen. Is je bestelling al wel verzonden? Weiger dan het pakketje wanneer deze wordt bezorgd en controleer dat de bezorger deze weer ongeopend meeneemt. Xolt zal dan het volledige aankoopbedrag terugstorten.